Mark maakte op zijn vijftiende zijn eerste site over Formule 1. Na iedere Grand Prix werd de uitslag snel uitgetypt en geüpload via een 56k modem. Inbellen maar en lekker de telefoonlijn bezet houden. De website stond op gratis hostingruimte van onze internetprovider en bezoekers konden op de website dan de uitslagen bekijken. Maar deze website klapte er al uit bij meer dan 80 bezoekers en de internetprovider stond dit al gauw niet meer toe. Kun je je dat nog voorstellen?
Websites bouwen
Ook begon Mark een website met ringtones. In de good old days moest je ringtones handmatig invoeren via codes op een website. Alleen zo kreeg je een nieuwe beltoon. Later kon je via deze site ook logo’s downloaden voor op je telefoon. Door de downloads van deze logo’s begon Mark voor het eerst geld te verdienen met een website. Weliswaar een paar honderd euro per maand, maar voor een tiener was het flink wat.
Dat smaakte naar meer. Na een studie bouwkunde begon Mark aan de opleiding Communicatie en Multimediadesign en richtte hij in 2012 zijn eigen bedrijf op: Web&Media. Opdrachten om websites te bouwen volgden snel. Het vuurtje om te ondernemen was aangewakkerd.
Samen een bedrijf
Intussen gebeurde hetzelfde bij Mandy. De jeugddromen om arts, astronaut of piloot te worden waren inmiddels voorbij. Na een studie en verschillende bijbaantjes werd ook Mandy getrokken door de vrijheid van het ondernemen. Daarom begonnen we in 2014 samen een vof.
Zo werden we businesspartners. Wij zijn heel verschillend, maar vullen elkaar daardoor juist aan: Mandy is specialist in online marketing en neemt de customer journey en invulling van een website op zich. Mark ontwerpt de sites en houdt zich bezig met de technische zaken.
Locatie-onafhankelijk werken
Ons eerste grote eigen project was TurkijeVisum.nl. Op deze website konden mensen op een makkelijke manier een visum kopen voor Turkije. We waren er dag en nacht mee bezig: laptops en telefoons gingen overal mee naartoe, want we hadden regelmatig spoedaanvragen van klanten. Onze site kwam in de media en groeide snel. Op een gegeven moment waren we de baas van een team en schakelden we een callcenter in.
In de tussentijd zaten we ook niet stil. We konden locatie-onafhankelijk werken en reisden de hele wereld over. Mandy probeerde altijd goede deals te vinden om te reizen en op die manier kwamen we op het idee voor VakantieViking.nl. Op deze website vinden klanten de beste deal voor hun vakantie. Onze liefde voor reizen vertaalden we ook naar onze website Bestereistijd.nl. Hier kun je voor meer dan 4.000.000 plekken op de wereld de beste reismaanden en het weer bekijken.
Nieuwe kansen
Het leek alsof ons geluk niet op kon, maar dat kon het helaas wel. De coronacrisis hakte er flink in. We maakten ons nooit zo’n zorgen om onze websites in de reiswereld. We dachten: als het ene land niet meer gaat, kan het andere nog wel. Nooit konden we voorzien dat de héle reiswereld stil kwam te liggen. En daarmee ook ons inkomen. We hadden ons al aangemeld bij een uitzendbureau toen we op de valreep toch gebruik konden maken van de steun van de overheid.
Met die steun hielden we ons hoofd boven water. Maar we wilden niet bij de pakken neerzitten. Onze ondernemersgeest ging aan de slag: wat kunnen we wél? Zo kwamen we op ideeën voor andere websites buiten de reiswereld. In coronatijd bouwden we Bricklord.nl: de grootste LEGO prijsvergelijkingswebsite van Nederland. Daarnaast starten we Laadpaaloverzicht.nl, waar je voor elk dagje uit in Nederland kunt zien of je je elektrische auto ter plekke kunt opladen. Alle nieuwe projecten zorgden ervoor dat we al snel geen coronasteun meer nodig hadden.
Tienduizenden bezoekers per dag
We leerden in deze periode dat we altijd op elkaar kunnen terugvallen. Wat er ook gebeurt, we komen er altijd weer bovenop. Ook werd het voor ons extra duidelijk dat we websites maken het allerleukste vinden wat er is. Van het design tot de customer journey en het technisch in elkaar zetten van de website. En als een website staat, is er altijd wel iets te ontwikkelen. Het is nooit af. Ook kun je eindeloos met nieuwe ideeën komen. Het is werk waar we onze creativiteit helemaal in kwijt kunnen.
We hebben nu tientallen websites die tienduizenden keren per dag worden bezocht. Op onze websites werken we met advertorials en affiliate links. Ook gaan we graag mee op persreis en promoten we producten als die relevant zijn voor onze klanten.